Greckichorzaczynaspiewac's Blog


Disapperance of Alice Creed, reż. J. Blakeson, 2009, Wlk. Brytania
Wrzesień 8, 2010, 7:59 pm
Filed under: Uncategorized

Ten weekend sponsorował Arek z bloga No hay banda.  Potrzebowałam czegoś dobrego, ale nie za bardzo zmuszającego do myślenia, a rekomendacje Arka zdawały się spełniać te wymagania. Jako pierwszy poleciał film The Disapperance of Alice Creed.

To, że film może być absolutnie miażdżący mimo, iż jego akcja rozgrywa się według zasady jedności miejsca, czasu i akcji, doskonale pokazał Richard Linklater w filmie Taśma. Miałam wielkie opory przed sięgnięciem poń, ale kiedy w końcu się przemogłam całkowicie mnie pozamiatało. Taśma to istny majstersztyk scenariuszowy, dialogowy i zdjęciowy. Mimo całej swojej kameralności to film wielki.  Pędzi tak, że zwroty akcji przypominają wymianę piłek w dobrym meczu tenisowym. A cyniczność, manipulanctwo treści przywraca o zawrót głowy. Kiedy więc przeczytałam recenzję Arka o trójce osób zamkniętych może nie w jednym, a w dwóch pokojach połączonych pewnym incydentem siłą rzeczy miałam Taśmę gdzieś tam z tyłu głowy.

Punktem wyjściowym dla akcji filmu jest uprowadzenie młodej dziewczyny przez dwóch mężczyzn. I w zasadzie tyle wystarczy. Bo po pierwszej, niemej i bardzo fajnie zmontowanej sekwencji nadchodzi czas na poznanie motywów i historii, która faktycznie, zgodzę się z Arkiem, wnosi pewien powiew świeżości scenariuszowej historii. Jest kilka niespodziewanych zwrotów akcji, jednak pamiętajcie – cały czas w głowie mam Taśmę, a to bardzo bardzo bardzo wysoko zawieszona poprzeczka.

W filmie bardzo podobał mi się montaż – szybki, wręcz teledyskowy. Aktorstwo – raz lepiej, raz gorzej, natomiast nie sposób nie wspomnieć o Eddiem Marsanie, który w gburowatych rolach jest nie do podrobienia. Nie powiem, nie jest to film zły, ale nie jest to film wybitny. Taki żeby obejrzeć, a potem go wykasować z dysku, żeby nie blokował miejsca na inne rzeczy.

Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

